21 martie – Ziua Internațională a Poeziei

21 martie 2018

 


 

(Photo credits: @ https://www.slideshare.net/studentsupportcentre/happy-world-poetry-day)

 

Luna martie pare să fie teribil de productivă cậnd vine vorba de scriitori – se găseste un motiv de sărbătoare pentru toate gusturile, fie că devorăm poezie și ni-i amintim pe Elizabeth Barrett Browning, A.E. Housman, Ovidiu, Robert Frost sau Verlain, fie că suntem avizi după ritmul scenei și ne gậndim la Ibsen sau la marele Tennessee sau, poate, purtăm după noi un roman de Updike sau Roth sau Fowles.

 

Un mare omagiu pe care îl putem aduce acestor minunați creatori, este să le (re)citim cărțile. Însă, poate mai mult decat să ne bucuram de ei în singurătate, i-am putea prețui împărțindu-i cu elevii noștri. Ajungem, astfel, la o întrebare pe care o adresăm vouă, tuturor profesorilor de limbi străine și educatori: ce rol joaca azi literatura într-o oră de engleză, de germană sau de spaniolă într-o școală romậnească?

 

Puținătatea textelor literare din manuale se poate ușor argumenta prin faptul că titulatura obiectului de studiu este aceea de limbă, nu de limbă și literatură, căci lumea de azi este interesată de comunicare. Uzul literaturii pentru învățarea limbilor străine are, însă, beneficii greu de contestat. Literatura este limba în cele mai variate și surprinzătoare forme; mai mult decat atat, ea este limba încărcată cu sens, care trece dincolo de limitele unor reguli gramaticale seci care, da, pot deveni neinteresante pentru elevi.

 

Literatura este purtătoare de cultură și poate astfel facilita imersia celui ce învață limba, în mijlocul unui context autentic de comunicare, un exercițiu care se va dovedi ulterior mai util decat simpla expunere la unele contexte fixe, inflexibile și resimțite ca pure invenții pentru ilustrarea unui model gramatical.

 

Un text literar bine ales, potrivit vậrstei și nivelului de limbă, fie original, fie dintr-o carte de lectură ghidată, va sedimenta cunostințele de limbă pe de o parte, iar pe de alta, va oferi contextul și motivul cel mai bun de discuție, îi va pune pe gậnduri pe elevi, contribuind astfel la dezvoltarea a cel puțin două din competențele obligatorii în secolul XXI – gậndirea critică și comunicarea, iar achiziția lingvistică propriu-zisă se va transforma mai ușor în competență de comunicare.  Utilizarea limbii ca unealtă în înțelegerea și descoperirea lumii, mai degrabă decat ca scop în sine, va crește gradul de motivare instrinseca a elevilor.

 

În incheiere, vă propunem o activitate simplu de pregătit, potrivita oricare ar fi limba pe care o predați.

  1. Alegeți o poezie
  2. Scrieți fiecare vers pe cate o bucată separată de hartie
  3. Amestecați versurile într-o cutie
  4. Grupați elevii și cereți-le să reasambleze poezia. În afară de cea originală, s-ar putea să obtineți și alte variante excelente!
  5. Scrieți-ne și împărtăsiți comunitătii cum a funcționat!

 

Ioana Adam - Project Manager, ART-KLETT, Romania

 

p
Vă recomandăm şi