Ce spun autorii manualului de limba și literatură română clasa a V-a

28 august 2017

Cât de mult diferă acest manual de manualele de până acum?

Florentina Sâmihăian

Aș zice, fără falsă modestie, că e un manual mult deosebit față de cele anterioare și că deschide seria unei noi generații de manuale de limba și literatura română, atât prin designul modern, cât și prin viziunea propusă pentru abordarea disciplinei.

 

Sofia Dobra

Foarte mult. Are texte noi, proaspete, unele inedite, deși păstrează permanent legătura cu marea literatură românească și universală. Descoperă valoarea contemporană a unor străvechi mituri și o face accesibilă elevilor de clasa a V-a. Limba este prezentată jucăuș, plăcut și este în concordanță cu noile reglementări ale Gramaticii Academiei și ale DOO M2. Lecțiile de interculturalitate propun teme incitante, atrăgătoare pentru copii.

 

 

Care au fost provocările pe care le-ați întâmpinat în scrierea acestui manual?

Monica Halaszi

Provocări au fost multe. De la „a împrieteni“ competențele și conținuturile noii programe (nu mereu aflate în armonie) la a găsi texte atractive, compatibile cu copiii născuți din 2006 încoace, și soluțiile cele mai bune pentru temele dificile.

 

Anca Davidoiu-Roman

Au fost multe provocări, începând cu aceea de a găsi o coerență internă a programei în unele domenii, cum ar fi cel de limbă; apoi, cea mai mare provocare a fost adaptarea temei interculturale la nivelul de înțelegere al unui copil de 10–11 ani.

 

 

Cât de mare va fi surpriza profesorilor la parcurgerea manualului ART?

Sofia Dobra

Destul de mare. Profesorii vor descoperi o nouă viziune asupra predării disciplinei, o viziune în care literatura română se va studia în relație cu literatura universală, dar și în relație cu toate tipurile de texte nonliterare și, nu în ultimul rând, o viziune în care limba reprezintă un instrument eficient de comunicare și de înțelegere a oricărui text.

Monica Halaszi

Aș zice că vor avea o surpriză plăcută: manualul are un design modern și un demers coerent, texte atractive, abordare integrată, rubrici inedite…

 

 

Cum credeți că vor primi elevii acest manual?

Florentina Sâmihăian

Sper că-l vor primi cu bucurie și cu interes, pentru că vor regăsi lucruri familiare în multe teme și activități, dar și pentru că vor descoperi teritorii noi și vor avea parte de multe provocări.

 

Anca Davidoiu-Roman

Cred că manualul le va face orele de română mai frumoase; am căutat texte care să-i sensibilizeze, să-i emoționeze și să le placă; am conceput exerciții creative, am încercat să legăm experiențele trăite prin intermediul literaturii, dar și al celorlalte texte, de viața lor cotidiană.

 

 

Ce spun referenţii:

Prof. univ. dr. IOANA PÂ RVULESCU

Acest manual vine cu un ton nou evident, cu o schimbare de mentalitate a felului în care ne raportăm la școală și la asimilarea culturii literare, lingvistice, a culturii pur și simplu. Limba și literatura română nu mai este o materie servită ex cathedra, la care elevii ar trebui pur și simplu să memoreze reguli gramaticale, definiții de tot felul și comentarii privind textele studiate, ci elevii înșiși ajung s-o descopere, într-o explorare care mizează pe curiozitatea lor, pe pofta de cunoaștere, dar și pe joc.

 

 

Prof. univ. dr. RODICA ZAFIU

Manualul ART cuprinde multe noutăți, sincronizând practica predării limbii și literaturii române cu ceea ce se face în momentul de față în sistemele de învățământ europene cu tradiție în metodică și cu inovații bine întemeiate prin studii de specialitate. […] Activitățile din manual stabilesc permanent necesarele legături cu alte materii, dar și cu studiul limbilor străine. Aspectele comunicative, excelent tratate, reușesc să integreze cerințele programei fără a recurge la teoretizări, prin indicații minimale și prin numeroase activități practice de exprimare și înțelegere.

 

Prof. grad I HORIA CORCHEȘ

Manualul ART se situează în zona excelenței didactice prin circumscrierea riguroasă a conceptualului științific, prin elaborarea unui tipar metodologic unitar, prin oferta generoasă de repere valorice, atât estetice, cât și moral-educative, prin deschiderea pe care o are față de nerostitul obiectiv al programei școlare, devenit intrinsec acesteia, respectiv dezvoltarea personală. Lucrarea este, astfel, nu doar un manual de limba și literatura română, ci un manual al unui model curricular.

 

Vă recomandăm şi