Experiențe online de multiliterație

15 februarie 2021

ANPRO 20

Experiențe online de multiliterație

 

 

 

 

” Am parcurs cu interes profesional, dar și din perspectiva unei experiențe de viață inedite, ceea ce aș numi Jurnalul profesorului în vremea pandemiei. Această dublă motivație pentru lectura unui astfel de volum este justificată de faptul că, după martie 2020, am fost eu însămi în situația de a învăța lucruri noi pentru a face față transferării cursurilor on-line, iar întrebarea pe care mi-am pus-o a fost în ce măsură substanța și coerența unui demers didactic pot și trebuie să fie adaptate mediului de lucru on-line. A fost o bucurie să descopăr, stimulată și de entuziasmul masteranzilor mei de la DDF (Didactici ale disciplinelor filologice), o mulțime de platforme și aplicații utile, din care, trebuie să recunosc, mi-a fost greu să aleg. Pentru că alegerea implică, înainte de toate, o asumare nu doar a unei atitudini față de învățarea on-line, ci și a unei rigori conceptuale, ce ține de proiectarea unor astfel de cursuri/lecții. Am regăsit în volumul de față, pe de o parte, temerile, anxietățile, și deopotrivă entuziasmul cu care m-am confruntat și eu, și, pe de altă parte, nevoia de a reflecta onest, de fiecare dată, asupra reușitelor și limitelor fiecărei experiențe didactice on-line. De aceea, cred că ideea de a împărtăși aceste experiențe are o utilitate practică de necontestat, prin valoarea ideilor și a deschiderilor propuse, fiind, în același timp, datorită stilului confesiv adoptat de majoritatea autorilor, o invitație de a descoperi profiluri umane interesante și excepționale. Aș descrie acest volum prin trei cuvinte-cheie: diversitate, asumare și rigoare. O să mă opresc asupra fiecăruia.

 

Diversitatea este ceea ce atrage atenția în primul rând, fiind partea vizibilă a icebergului acestui volum. Am citit cartea cu sentimentul că sunt un spectator invitat la o proiecție de filme, pentru că de fiecare dată elementul vizual avea un rol important în toate etapele lecției. Am navigat pe internet, pe linkurile inserate în texte, ca într-o călătorie de explorare a unor ținuturi noi. M-am bucurat să descopăr diversitatea în diferite planuri: la nivelul ideilor, al paradigmelor și algoritmurilor didactice, al resurselor și instrumentelor folosite, al nivelurilor de școlaritate și domeniilor disciplinei, al interdisciplinarității sau transdisciplinarității, al temelor și textelor propuse, dar și al emoțiilor, neliniștilor și satisfacțiilor sau neîmplinirilor trăite de fiecare autor. Am asemănat această diversitate cu rezultatele proiectului From my window al Națiunilor Unite¸ în care copii din toată lumea, fiind nevoiți să stea acasă din cauza pandemiei, și-au împărtășit ideile și perspectivele asupra felului în care văd lumea de la fereastra lor. Fiecare articol este, în acest sens, o nouă „fereastră” deschisă spre diferite viziuni, soluții sau noi întrebări.

 

Asumarea este însă ceea ce m-a impresionat cu adevărat în relatarea fiecărei experiențe didactice și umane care a fost consemnată în acest jurnal colectiv. Pentru că nimeni nu a așteptat să primească îndrumări de la „centru”, ci, dimpotrivă, fiecare autor s-a angajat într-un efort individual sau uneori împreună cu alți colegi pentru a găsi soluții prin care să răspundă unei provocări generate de o 8 situație ce părea destinată unui scenariu de tip SF. Într-un sistem de educație cu totul nepregătit pentru o astfel de experiență, fiecare s-a descurcat cum a crezut de cuviință. Nu toată lumea a procedat așa cum au făcut-o profesorii excepționali care au participat la proiectul de față. Cu atât mai mult, atitudinea lor este una exemplară și dovedește că sistemul nu este o entitate amorfă, ci una compusă din individualități și că depinde de fiecare dintre noi cum reacționăm la o situație dată. Spre deosebire de nevăzătorii din Parabola orbilor a lui Bruegel cel Bătrân, autorii acestui volum și-au (re)găsit propriile repere stabile (programa, manualele, o viziune proprie privind învățarea) și și-au croit singuri itinerarii noi, pe alte căi decât cele folosite în mod obișnuit.

 

Rigoarea volumului a fost impusă încă de la început de Monica Onojescu, ințiatoarea proiectului, care le-a oferit autorilor un ghid de prezentare a experiențelor on-line. O sinteză în formă tabelară a demersurilor didactice este prezentă, de asemenea, în cele mai multe articole, foarte utilă pentru profesorii interesați de felul în care poate fi proiectat coerent un scenariu didactic. Rigoarea este prezentă și în secvențele teoretice ale articolelor, prin folosirea cu acuratețe a conceptelor vehiculate.

 

Cred că acest Jurnal al profesorului în vremea pandemiei este util și pentru perioada când toți profesorii se vor întoarce în clasele lor. De ce? Pentru că, indiferent când se va întâmpla asta, deschiderile și resursele digitale descoperite acum vor fi valoroase. Nu putem ignora beneficiile tehnologiei și nu putem renunța la a fi creativi și riguroși în același timp. Volumul de față îl ajută pe fiecare cititor să înțeleagă că un demers consistent mizează mai întâi pe întrebările „de ce?”, „ce?”, ale căror răspunsuri concentrează esența unui demers didactic, și abia apoi pe întrebările „cum?”, „unde?”, „când?”, care vizează variabilele circumstanțiale ale acelui demers. Și, pentru că profilul generației actuale de elevi este cel al unor nativi digitali, este esențial ca profesorul să vină în întâmpinarea lor cu resurse atractive, adaptate nevoilor și intereselor reale de cunoaștere ale acestora. Găsim în paginile de față suficiente sugestii ce pot stimula orice profesor care citește articolele să depășească distopia în care trăim prin asumarea unui rol activ ce implică, pe lângă efort, și multe satisfacții. Sperăm, așadar, că ideile și resursele prezentate în acest jurnal colectiv vor fi utile nu doar în vreme de pandemie.”

 

Conf. Florentina Sâmihăian

Departamentul de Lingvistică Facultatea de Litere, Universitatea București, coordonator de masterat didactic, autor de manuale școlare, consultant şi coordonator de proiecte, Editura Art.

 

Descarcă lucrarea de aici: www.anpro.ro/wp-content/uploads/2020/11/ANPRO_20_Experiente_online_de_multiliteratie.pdf

 

Vă recomandăm şi