Tehnologia în clasă - de integrat?

11 aprilie 2019

 

Faptul că elevii de toate vârstele și din toate țările sunt fascinați și organic aproape legați de tehnologie, nu mai constituie de mult un subiect de dezbatere, ci a devenit un fapt al realității zilnice. Ca profesori, cei mai mulți dintre noi am avut adesea ocazia să constatăm că este uneori greu să captăm atenția și să menținem interesul elevilor noștri, dar este întotdeauna ușor să-i convingem să utilizeze un calculator sau un telefon inteligent în clasă. Sentimentele și părerile adulților despre  asta variază de la tristețe profundă pentru că o lume pare să se prabușească în fața noastră, până la entuziasm pentru că pare că am găsit soluția pentru educația viitorului. Ceea ce rămâne, însă, ca certitudine este faptul că uzul tehnologiei este un factor motivațional considerabil.

 

Se discută tot mai mult despre faptul că școala de azi trebuie să pregătească elevii pentru profesii și meserii care încă nu există, dar care cu siguranță vor include o formă de tehnologie. Dacă privim lucrurile din punctul acesta de vedere, atunci utilizarea unui calculator la școală poate oferi șansa unui viitor mai bun și acelor copii care nu îl pot utiliza acasă. Astfel, putem spera că planurile de dotare a școlilor din România cu tehnologie de ultimă generație vor fi duse la îndeplinire și că vor începe, poate, tocmai cu școlile din mediile sociale și geografice unde elevii sunt defavorizați din acest punct de vedere.

 

Învățarea în ritm propriu este adesea menționată printre avantajele utilizării tehnologiei. Există, într-adevăr, o serie de platforme și aplicații de o calitate educativă superioră care oferă șansa elevilor să abordeze secvențele de învățare după propriul ritm și după propriile particularități ale stilului de învățare. Unul dintre avantajele majore este acela că elevii cu dificultăți de învățare pot scăpa de stresul unui mediu neadaptat la nevoile lor.

 

Există, de asemenea, voci care spun că folosirea tehnologiei în clasă duce la rezultate școlare mai bune în general, însă studiile sunt încă puține la număr și nu suficient de concludente pentru populații școlare mai largi. Am putea, însă, risca să spunem că, atât timp cât nivelul motivației de învățare este ridicat, și rezultatele vor fi la fel, rolul tehnologiei ca unealtă de învățare propriu-zisă rămânând în continuare de studiat.

Un alt avantaj, aproape imposibil de combătut, este ajutorul real pe care o platformă digitală de exemplu, îl poate oferi profesorului. De la organizarea conținuturilor și până la asistență în evaluare și ordonarea rezultatelor și stocarea comodă a acestora, tehnologia poate scădea considerabil din sarcinile administrative ale profesorului, lăsându-i mai mult timp pentru gândirea de strategii sau alte sarcini creative.

Ioana Adam

Manager de produs

Foto:By Michael Surran - Flickr, CC BY-SA 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=3600341

 

p
Vă recomandăm şi